DZIKIE ŻYCIE
Co można robić dla przyrody?
Co jakiś czas w listach do „Pracowni” pojawiają się pytania co można robić dla przyrody kiedy jest się osamotnionym w swoich poglądach, kiedy jakaś sytuacja zmusza do protestu lecz czujemy się bezradni. Dla wszystkich, którzy mają duszę aktywistów przedrukowujemy materiał opublikowany w „Informatorze” Pracowni w sierpniu 1991 roku:
Zasady działania w obronie przyrody
- Krytykujcie przede wszystkim politykę i instytucje, a nie pojedyncze osoby.
- O skuteczności akcji radykalnych decyduje to, czy uda się do nich pozyskać znane osoby budzące zaufanie i czy akcja porusza serca przeciętnych ludzi. Akcja arogancka zniechęca społeczeństwo.
- Warto organizować tzw. „akcję tło”, której żądania są tak wygórowane, że na jej tle właściwa akcja wydaje się przekonywująca dla ogółu.
Planując podjęcie akcji lub kampanii rozważ, które z przytoczonych poniżej narzędzi będą ci pomocne i dopisz własne pomysły:
- Przeprowadzenie referendum.
- Zorganizowanie sabotażu ekologicznego.
- Zorganizowanie blokady.
- Przykucie się do drzwi, barier, pojazdów.
- Zorganizowanie grupowego pochodu (marsz, przejazd rowerami, autobus akcji, przepłynięcie na łodziach, symboliczny pogrzeb, pielgrzymka itp.).
- Duży balon lub wiele balonów, latawców z hasłami informacja w internecie.
- Teatr uliczny (kostiumy, maski).
- Ulotki (rozdawane ludziom, wkładane pod wycieraczki samochodów) i plakaty.
- Debaty: dialogi, mediacje, dyskusje panelowe, konferencje, seminaria.
- Transparenty (na budynkach, konstrukcjach, drzewach).
- Pisanie haseł bezpośrednio na krytykowanych obiektach, chodnikach, ścianach, samochodach…
- Głodówki lub urządzenie „uczty z okazji.”. Wydawanie posiłków z intencją wspierania kampanii.
- Zapraszanie do czynienia darów (finansowych, materialnych i ze swojego czasu).
- Wspieranie osób, które działają na rzecz przyrody lub konkretnej kampanii (aktywistów, dziennikarzy, polityków).
- Świętowanie (organizowanie świąt, rytuałów, festiwali).
- Koncerty, występy muzyczne (indywidualne i trasy koncertowe).
- Wykłady, prelekcje dla istotnych dla kampanii środowisk.
- Informacja poprzez głośnik z samochodu.
- Lawina telefonów i faxów pod wskazany numer, a także do mediów.
- Telefoniczne drzewo: telefonujesz do znajomych prosząc, by każdy zadzwonił z tą samą sprawą do trzech swoich znajomych itd.
- Szantaż społeczny: publiczna informacja o podjęciu lub zawieszeniu akcji w zależności od decyzji władz.
- Pisanie listów (np. z żądaniami, ale także z podziękowaniami do ministra za to, co chciałbyś, żeby uczynił), zakładanie klubów pisania listów.
- Publikowanie do wiadomości list nazwisk i adresów.
- Żarty (zabawne symbole, papierowe modele, ośmieszanie niszczycieli przyrody).
- Czuwanie (palenie świec, siedzenie w ciszy, bez rozmów, np. tylko z napisanymi hasłami).
- Opracowanie raportów.
- Rozsyłanie informacji prasowej.
- Opracowanie listy danych źródłowych, katalogu.
- Naklejki na listy, nalepki, naszywki…
- Koszulki z nadrukami.
- Biuletyn informacyjny poświęcony kampanii.
- Wydanie kalendarzy, pocztówek.
- Tworzenie koalicji.
- Wystawy artystyczne.
- Bojkot płacenia lub kupowania.
- Dramatyczne akcje indywidualne.
- Aresztowanie lub użycie wobec obrońców przyrody siły na oczach świadków, mediów.
- Zdobywanie zwolenników, tworzenie społ. lobby.
- Tworzenie grup „swoich fachowców”.
- Tworzenie lokalnych zespołów ekspertów i publikowanie ich niezależnych informacji.
- Głośne sygnały (syreny, dzwony).
- Tworzenie grup kościelnych i religijnych.
- Wielkie grafy uliczne (np. wykresy namalowane na ścianach lub ulicach ukazujące ile czego tracimy).
- Lansowanie swoich liderów.
- Tworzenie poparcia z zagranicy.
- Eko-plotki (np. tablice informujące, że na terenie występują jadowite żmije, wścieklizna itp.).
- Akcje w budynkach władzy.
- Akcje dzieci.
- Zestawianie informacji oficjalnych z prawdziwymi.
- Listy informujące co jest do zrobienia.
- Modlitwa, medytacja.
- Siting (siedząca okupacja miejsca).
- Celowe łamanie złych praw i regulaminów.
- Wskazywanie alternatyw do krytykowanego stanu.
- Treningi dla aktywistów.
- Dopisz swoje pomysły…
Gru 1996 / Stycz 1997
(12-1/31-32 1996/1997)
Nakład wyczerpany