Kolory Wisły
„Małopolski Przełom Wisły” to jeden z kilkunastu filmów zrealizowanych przez Artura Tabora. W nieschematyczny sposób pokazuje walory przyrodnicze i kulturowe terenów położonych od Annopola do Puław. Oczywiście punktem odniesienia dla wszystkich obrazów jest Wisła.
Film zaczyna się i kończy cytatem z Marii Kuncewiczowej, która w początkach XX wieku zachwycała się „bogactwem perspektyw, skrętów, rozchyleń wśród brzegów” tej rzeki. Kamera prowadzi nas tak, aby możliwe było ujrzenie owej niezwykłej różnorodności. Widzimy rzekę z jej brzegów, z lotu ptaka i z niej samej. Obrazy zmieniają się, na przemian pokazując przyrodę oraz ludzi, których życie wpisane jest w wiślański krajobraz. Urzeka błękit nieba nad Wisłą, polujące ptaki, piękne zdjęcia żółwia błotnego czy obrazy z rezerwatu „Krowia wyspa”, gdzie gromadzi się ptactwo wodne i błotne.
Równie mocno akcentowane są w filmie wątki historyczno-kulturowe, od Annopola, mostu będącego symboliczną bramą przełomu, przez Józefów, Kaliszany, Solec, Janowiec, Kazimierz Dolny, wędrujemy do Puław. Widzimy zabytki – kościoły, zamki, kazimierskie spichlerze czy piękny wiatrak w Męćmierzu.
Tabor pyta się o przyszłość rzeki: czy będzie możliwe mądre gospodarowanie jej wartościami i czy w pełni zostanie zabezpieczona ochrona jej walorów. Wyraża nadzieję, że tereny te zostaną zachowane. Oby tak się stało i rzekę ominęła zabudowa spowodowana przez różnorodne inwestycje oraz bezsensowna regulacja, która niszczy wiele mniejszych cieków. Film „Małopolski Przełom Wisły” pokazuje, że polskiej królowej rzek należy się właściwa ochrona i wyjątkowa dbałość o jej zachowanie w jak najdzikszym stanie.
Grzegorz Bożek
„Małopolski Przełom Wisły”, wyd. 2005 r., realizacja KRUK Artur Tabor
ul. Stawowa 2, 26-630 Jedlnia Letnisko, arturtabor.pl