Miesięcznik Dzikie Życie poleca książkę „Zielona inkluzja czyli o relacji człowieka z przyrodą, outdoor education i leśnej bajce” Joanny Godawy
![zielona-inkluzja-kadr](/uploads/media/730x/13/7463-zielona-inkluzja-kadr.webp?v=1-0)
Ukazała się książka Joanny Godawy „Zielona inkluzja czyli o relacji człowieka z przyrodą, outdoor education i leśnej bajce”, która porusza temat deficytu kontaktu człowieka z przyrodą. Patronat nad książką objął Miesięcznik Dzikie Życie.
Książka „Zielona inkluzja czyli o relacji człowieka z przyrodą, outdoor education i leśnej bajce” Joanny Godawy stanowi polską, naukową odpowiedź na bestsellery literatury światowej o tematyce ekologicznej, poruszające temat deficytu kontaktu człowieka z przyrodą oraz jego wykluczenia z natury, ale także promujące naukę w terenie oraz pedagogikę przeżyć.
Powstała z potrzeby zwrócenia uwagi na relację współczesnego człowieka ze światem natury będącym dla niego domem, miejscem oswojonym i ważnym międzypokoleniowo. Tematyka poruszana w monografii jest szczególnie istotna w dobie światowego kryzysu ekologicznego, który dotyka i dotyczy każdego z nas. Czytelnikom i czytelniczkom, którym przypadły do gustu książki Richarda Louva czy Scotta D. Sampsona zdecydowanie powinni sięgnąć po „Zieloną inkluzję…”.
![](/uploads/media/310x/11/586-Zielona-inkluzja-okladka.webp?v=1-0)
Książka Godawa wyróżnia się na polskim rynku wydawniczym zestawianiem teorii związanej ze zrównoważonym rozwojem, leśną terapią, pedagogiką przeżyć, nauką w terenie (outdoor education) z autorskim projektem leśnej bajki, niezwykle pomocnej w procesie oswajania dzieci i projektowania działań w przestrzeni natury. Autorka monografii zaproponowała trójfazowy model procesu inkluzji/powrotu człowieka do natury, opierający się na antropologicznej koncepcji Arnolda van Gennepa. Jak zauważa badaczka, jedną z dróg prowadzących do inkluzji człowieka z naturą są działania ukierunkowane na pracę, naukę i rozwój człowieka w bliskim kontakcie z przyrodą. Książka jest istotna również w kontekście pandemii, ponieważ zwrócono w niej uwagę na związek działań realizowanych w przestrzeni przyrody ze zdrowiem fizycznym i psychicznym człowieka.
W monografii została zamieszczona egzemplifikacja bajki leśnej, będąca zaproszeniem do działań o charakterze rozwojowo-edukacyjnym w bliskości i poszanowaniu natury.
Książka przeznaczona jest dla: nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, edukatorów leśnych, leśników, pedagogów i psychologów oraz studentów.
Książkę można nabyć w Wydawnictwie Uniwersytetu Śląskiego
Joanna Godawa – adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Specjalnej na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, arteterapeutka, autorka bajek i opowiadań terapeutycznych, propagatorka wsparcia rozwoju osób z niepełnosprawnością intelektualną za pomocą sztuk wizualnych, bada zagadnienia związane z kontaktem człowieka z naturą, edukacją w bliskości przyrody, pedagogiką lasu, liminalnością, rytuałami przejścia oraz zjawiska związane z przekraczaniem progów edukacji szkolnej. Autorka ponad 30 publikacji z zakresu pedagogiki specjalnej. Fascynatka pedagogiki przygody i outdoor education. Prowadzi Dziecięcy Klub Książki.
![](/uploads/media/1240x/12/587-Zielona-inkluzja-pasek.webp?v=1-0)