Edukacja w bioregionie świętokrzyskim. Wiadomości z łysogórskiego oddziału Pracowni
Edukacja w bioregionie świętokrzyskim.
Wiadomości z łysogórskiego oddziału Pracowni
Czas płynie, Ziemia obiega Słońce, świat ulega przemianom, giną gatunki, siedliska, topnieją lodowce, klimat i oceany się ocieplają - wielkie reformy w świecie przyrody. U nas, ssaków w centralnej Europie również reformy - zdrowia, oświaty. A właśnie: co ciekawego wydarzyło się w edukacji? Być może jeszcze nie przyznaje się, że jest częścią systemu rujnującego dotychczas znany świat. Ale, ale... Do szkoły podstawowej trafił przedmiot przyroda. Jest to blok zajęć z dziedziny: fizyki, chemii, biologii i geografii, na którym dzieci mogą poznawać świat przyrody, a w nim również siebie. W jednym z programów do nauczania przyrody odnaleźć można następujące cele edukacyjne:
- Fascynacja światem, jego różnorodnością, bogactwem i pięknem.
- Rozumienie zależności istniejących w środowisku przyrodniczym.
- Zdobycie umiejętności poruszania się w relacjach przyroda - człowiek.
- Zdobycie umiejętności obserwacji zjawisk przyrodniczych i dokonywanie ich opisu.
- Poznanie współzależności człowieka i środowiska.
- Poznanie zachowań sprzyjających bezpieczeństwu ludzi i przyrody.
- Wyrobienie poczucia odpowiedzialności za środowisko.
Można tam znaleźć także jakie jest zadanie nauczyciela i szkoły w kształceniu przyrodniczym: m.in. umożliwienie prowadzenia obserwacji w środowisku najbliższej okolicy oraz poznanych regionach, pobudzenie wrażliwości uczniów na piękno świata i wartość życia, kształtowanie postaw szacunku do zwierząt i przyrody oraz odpowiedzialności za ich stan. Najciekawsze jest to, że zaleca się, aby przyrody uczyć się nie z książek, ale od niej samej, tzn. zaleca się wyjście z dziećmi w teren i poznanie własnego bioregionu.
Co z tego może wynikać ? Hm...
Po pierwsze zarówno nauczyciele jak i dzieci zyskują świetnego nauczyciela jakim jest przyroda. Dzieci mogą nie tylko „uczyć się” ale i doświadczać i przeżywać przyrodę, a to chyba najlepsza forma nauki. Poznanie w taki sposób własnego bioregionu umożliwia uaktywnienie emocjonalnych więzi ze środowiskiem swojego życia, z przyrodą, której dzieci są częścią, daje nadzieje, że wyrosną z nich w przyszłości ludzie kochający swój bioregion i czujący odpowiedzialność za jego stan. Wydaje się, że edukacja w takiej formie może dać początek procesowi, którego owoc można posądzić o wielką słodycz.
Tak może się stać tylko pod warunkiem że:
- Nauczyciel podejdzie do sprawy z zapałem, tzn. będzie mu się chciało wyjść z klasy.
- Będą mieli gdzie wyjść z klasy.
- Istnieje też taka możliwość, że jak już wyjdą z klasy to w dostępnych parkach i rezerwatach będą uganiać się całe hordy dzieciaków, co daje wątpliwe korzyści przyrodzie.
- Nauczyciele będą sami uczyć się od przyrody i zachęcać do jej przeżywania, poznawania i ochrony. Ale nie z punktu widzenia uzurpatora (bo to jest mój świat ), ale dlatego, że jesteśmy jej częścią, a więc
jeśli porzucimy antropocentryczny punkt widzenia.
Łysogórski Oddział PNRWI zamierza wyjść tym potrzebom na przeciw i powołuje projekt Centrum Przyrodnicze - Bioregion Skarżysko- Kościelne.
Jakie są cele tego projektu :
- Szeroko rozumiana edukacja przyrodnicza nauczycieli, dzieci i młodzieży;
- warsztaty dla nauczycieli;
- warsztat las;
- warsztat o rzece;
- warsztat o mokradłach (torfowisko Lipowe Pole );
- warsztat „Magiczny Krąg”. - Ochrona resztek dzikiej przyrody naszej okolicy (w przygotowaniu ).
- Użytek ekologiczny - torfowisko Lipowe Pole.
- Obszar chronionego krajobrazu - Dolina Kamiennej.
- Park ekologiczny - Skarżysko-Kościelne, i inne według potrzeb i możliwości. - Stworzenie sieci ścieżek dydaktycznych umożliwiających realizację programów przyrodniczych i geograficznych mających na celu ukierunkowanie przyrodnicze ruchu dzieci i młodzieży w celach edukacyjnych.
W tym celu dokonujemy i dokonywać będziemy waloryzacji naszego bioregionu z perspektywy przyrodniczej (stopień naturalności, stopień popularności, antropopresji danego obszaru). - Aktywizacja środowiska nauczycielskiego, przyrodniczego i ochroniarskiego naszego bioregionu, popularyzacja filozofii głębokiej ekologii.
Dlaczego Skarżysko-Kościelne?
Po pierwsze - ta lokalizacja wynika z już wspomnianej waloryzacji. Gmina Skarżysko-Kościelne jest swego rodzaju noclegownią dla przemysłowego miasta Skarżyska-Kamiennej. Jest gminą, w której stawiano na rozwój rolnictwa; w dobie obecnej ze względu na rodzaj gleb i strukturę gospodarowania ta rola upada. Taka lokalizacja i rola jaką spełnia gmina daje z jednej strony łatwy dojazd, z drugiej dużą ilość porzuconych pól, na których przyroda rządzi się sama, a to świetne miejsce na park ekologiczny.
Po drugie - większość obszarów została przekształcona przez człowieka, ale istnieje jeszcze piękna naturalna dolina rzeki Kamiennej i torfowisko Lipowe Pole. Oba miejsca są odwiedzane przez okoliczną ludność. Świetnie nadają się na edukacje, zwłaszcza młodzieży szkolnej. Ścieżki dydaktyczne są planowane tak, by nie wchodziły w „najdziksze” miejsca tych obszarów.
Po trzecie - władze gminy, jak na razie, są projektowi przychylne i obiecują pomoc, widzą w projekcie szansę promocji gminy i sensowny kierunek jej rozwoju.
Po czwarte - tu się urodziłem i kocham to miejsce, to mój bioregion.
Realizacja projektu już trwa, czas rozpoczęcia działań edukacyjnych zakładamy na sierpień / wrzesień tego roku. W staroglacjalnym krajobrazie na spotkanie z dziką rzeką, naturalnym lasem i bagnami - serdecznie zapraszamy! Prosimy o uwagi i pomoc, aby było poszanowane to, co poszanowane być powino.
W imieniu Łysogórskiego Oddziału PNRWI
Piotr Stefański